Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Od 1 kwietnia 2026 r., zgodnie z przepisami Ustawy z 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, wchodzi w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przez czynnych podatników VAT, których miesięczna wartość sprzedaży przekracza 10 000 zł brutto. Dla najmniejszych podatników ten obowiązek wchodzi w życie 1 stycznia 2027 r. Podatnicy poprzez swój profil w KSeF będą mieli dostęp do dotyczących ich faktur sprzedaży i zakupu.

Faktury ustrukturyzowane będzie można wystawiać z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi, które udostępni Ministerstwo Finansów lub przy użyciu programów komercyjnych. W KSeF faktury będzie można wystawiać w trybie online (w czasie rzeczywistym) albo w trybie offline (faktura wystawiona poza KSeF z późniejszym dosłaniem jej do KSeF). Tryby offline (offline24, offline-niedostępność KSeF, tryb awaryjny) wymagają przekazania faktury do KSeF w określonym terminie oraz oznaczenia jej dwoma kodami QR w przypadku przekazania jej nabywcy poza systemem, przy czym do wygenerowania drugiego kodu konieczny będzie wygenerowany wcześniej certyfikat KSeF (typu 2). Tryb offline24 umożliwia wszystkim podatnikom wystawianie e-faktur poza KSeF (zgodnych z wzorem faktury ustrukturyzowanej) np. w przypadku problemów z siecią lub brakiem Internetu, z obowiązkiem przesłania ich do systemu najpóźniej następnego dnia roboczego. W przypadku późniejszego wysłania faktury do KSeF datą wystawienia faktury będzie data wskazana przez wystawcę.

Nas stronie internetowej www.ksef.podatki.gov.pl można znaleźć więcej informacji dotyczących działania systemu KSeF.